Fra M&A hos Evercorp til sosialt entreprenørskap i Sør-Afrika

Etter et fantastisk internship hos Evercorp i vinter, er jeg nå på praksissemester i Sør-Afrika. Som prøvekanin i NHHs nye praksisprogram, er det ikke annet å si enn at praksisopphold, fremfor skolefag og vanlig utveksling, har vært det riktige valget for meg. Her i Sør-Afrika er det full fart med kommersialisering og salg av kaffeabonnement til bedrifter, en oppgave som krever strategisk tenking, kreativitet og gjennomføringsevne – litt som under oppholdet hos Evercorp da jeg fikk bistå klienter med kjøp og salg av deres virksomheter (M&A).

Når det er sagt, det blir også tid til annet gøy utover arbeid. Mellom slagene utnytter jeg nemlig de fantastiske turmulighetene som finnes her i Sør-Afrika, alt sammen med supre medstudenter. Mer om det senere.

Tilbake til selve praksisprogrammet: Til daglig jobber jeg med strategi hos I Love Coffee, en kafé i Cape Town. Sammen med tre andre studenter fra Høgskolen på Vestlandet har vi helt frie tøyler til å foreslå og gjennomføre de initiativene vi tror vil øke kaffesalget mest.

Men hvorfor ønsker I Love Coffee å øke omsetningen? For å skape verdier for eierne? Tvert imot, her handler det om å skape så mange arbeidsplasser som mulig og bruke inntektene til samfunnets beste. Dette kalles sosialt entreprenørskap. Det handler om å drive forretningsvirksomhet utelukkende for å gjøre noe bra for samfunnet. I Sør-Afrika skaper høy fattigdom, store økonomiske forskjeller og færre offentlige velferdsordninger et stort behov for at enkeltpersoner og organisasjoner bidrar til å løse samfunnsproblemene. I I Love Coffee er derfor planen å trene opp og ansette døve og folk med hørselsskader. I Sør-Afrika er nemlig 70% av alle døve arbeidsledige, og døve utgjør 5% av Sør-Afrikas befolkning. Det at arbeidet vårt potensielt har positiv påvirkning på samfunnet, gjør det ekstra motiverende å gjøre sitt aller beste. Ved å selge kaffe også utenfor kafeen tar vi sikte på å maksimere utnyttelsen av kaffebrenneren og mangedoble omsetningen.

Selv om det kan høres ut som om det er langt fra sosialt entreprenørskap i Sør-Afrika til finanssektoren i Norge, opplever jeg at det både hos Evercorp og I Love Coffee er en tydelig mening med arbeidet. Hos Evercorp handler det mye om å videreføre og utvikle gode selskaper med livets rett. Det for å kunne ta ut et selskaps fulle potensial og generere merverdier for samfunnet. Gode selskaper fører med seg meningsfylte og trygge arbeidsplasser, genererer skatteinntekter for samfunnet og skaper ringvirkninger i lokalmiljøet. På samme måte som strategiarbeidet hos I Love Coffee har et tydelig samfunnsoppdrag, følte jeg også at jeg under oppholdet hos Evercorp var med på å utvikle gode og langsiktige industrielle løsninger som vil kunne skape merverdier for klientene våre, næringslivet og samfunnet.

Det sagt, noe av det viktigste jeg har lært hos Evercorp har vært å jobbe ekstremt strukturert. Det har gitt meg et fortrinn her i Sør-Afrika. Å kunne arbeide systematisk og med høyt tempo er essensielt for at I Love Coffee skal kunne lykkes og dra fra konkurrentene sine. Spesielt har erfaringen fra Evercorp med å formulere og kommunisere klare forretningsplaner og -strategier vært uvurderlig. I en transaksjonsprosess (sell-side) er det, sett fra en investors perspektiv, nemlig avgjørende at et selskap har en troverdig forretningsplan. Som M&A-rådgiver blir det dermed viktig å være god til å kommunisere og formidle et budskap – og ikke minst tilpasse budskapet til den som lytter. I strategiplanen vår for I Love Coffee er kaffebonnementet det viktigste initiativet vårt, og det å skape tillit til denne strategien internt i organisasjonen har vært helt sentralt for å kunne implementere planene våre. Her var det avgjørende å skape «hype» og interesse rundt prosjektet vårt.

Erfaringene og ferdighetene fra Evercorp har med andre ord vist seg å være skikkelig nyttige for praksisen her i Sør-Afrika, og jeg ser med spenning frem til å bringe nye perspektiver tilbake til Evercorp i sommer. Og vice versa – praktisk erfaring med strategi og entreprenørskap fra den virkelige verden gir kjøtt på beinet når man jobber med finans, enten det er som investor eller rådgiver.

Utenom praksisen er det de spektakulære fjellturene som har vært høydepunktene hittil i oppholdet i Sør-Afrika. Helt i sentrum av Cape Town finner man fjell som strekker seg mer enn 1.000 meter over havet, og det er utallige spennende ruter å utforske. Fjellturene her er nesten som å være på en annen planet. Her finner man over 8.000 plantearter, hvorav mange av disse kun er å finne på Table Mountain.

Alt i alt er Sør-Afrika absolutt en destinasjon jeg kan anbefale til andre studenter som skal på utveksling. Værgudene spiller på lag og man får oppleve kulturer som er helt annerledes enn det man er vant til i Norge. Sørafrikanere er hyggelige og enkle å bli kjent med, og de har et skikkelig fint fokus på det å skape gode relasjoner. Litt som i Evercorp, hvor det å knytte meningsfulle og langsiktige relasjoner til bra mennesker med gode verdier står i sentrum.

Selv om jeg virkelig ser frem til å komme tilbake til Evercorp i sommer, går ukene i Sør-Afrika altfor fort. Det er klisje å si, men det er helt sant.

For andre studenter som vurderer å søke på praksissemester i Sør-Afrika: https://www.nhh.no/for-studenter/karrieresenter/praksissemester-i-sor-afrika/ (søknadsfrist 1. juni)

På gjensyn!

Med vennlig hilsen,

Bendik Skarpnes

I Love Coffee
Neste
Neste

Evercorp inngår strategisk samarbeid med Andersen Global